کوچینگ به چه معناست و لزوم داشتن کوچ در زندگی شخصی و کاری چیست ؟

1402/10/24

این روزها اسم کوچینگ و منتورینگ را بیشتر می شنویم اما شاید تصور درستی از این دو مفهوم نداشته باشیم. شاید هم فکر می کنیم که دانستن این مفاهیم تنها برای استارتاپ ها وسازمان ها مفید است. در هر دو صورت پیشنهاد می کنم با ادامه ی مطلب همراه باشید.

کوچینگ به چه معناست و لزوم داشتن کوچ در زندگی شخصی و کاری چیست ؟

تفاوت کوچینگ و منتورینگ چیست؟

در ابتدا باید تفاوت این دو مفهوم را بررسی کنیم. منتورینگ بر ایجاد یک ارتباط غیررسمی و نسبتا طولانی تاکید دارد، در حالی که کوچینگ رویکرد ساختار یافته و کوتاه تری را دنبال می کند. منتور نیاز به داشتن دانش و تجربه کاری داشته ولی کوچ نیاز به تجربه در آن مهارت ندارد. 

هدف از منتورینگ رسیدن به جایگاه و مقام منتور است ولی در کوچینگ هدف رسیدن به بهترین حالت خود افراد است. اولویت منتور، توسعه مهارت های کنونی برای آینده افراد است. اما اولویت کوچ بهبود عملکرد و تاثیرگذاری در اکنون است. در نهایت می توان گفت هدف از منتورینگ افق گشایی و هدف کوچینگ افزایش شایستگی افراد است.

 

کوچینگ به چه معناست؟

کوچینگ در لغت به معنای مربی گری ست. این مفهوم در اصل به معنای کمک کردن به دیگران در راستای بهبود عملکرد آنهاست. این روند بیشتر بر روی حال تمرکز دارد تا این که بخواهد به گذشته یا آینده دور بپردازد.

کوچینگ شکوفا کردن نیروی بالقوه افراد در راستای بیشینه کردن بهره وری آن هاست. معنی کوچینگ بیشتر در وجه یاری گری آن نهفته است تا وجه تعلیمی آن!
جان وایت مور، برگرفته از کتاب «مربی گری برای بهبود عملکرد»

 

کوچ چیست؟

کوچ ها به افراد کمک می کنند که به آگاهی برسند و مسائل را خودشان کشف کرده و یاد بگیرند. کوچ ها هرگز شما را نصیحت نمی کنند و به شما راهکار ارائه نمی دهند. آنها با استفاده از شنیدن فعال، پرسیدن سوالات موثر و بازخورد مناسب به شما کمک می کنند تا نقشه ی راه خودتان را تعیین کنید. کوچ ها در حقیقت به افراد کمک می کنند که خودشان با آگاهانه رسیدن به پاسخ ها، فاصله میان آن کسی که هستند و آن کسی که می خواهند باشند را طی کنند.

 

کوچ چه میکند؟

هدف اولیه کوچ آسان کردن فرآیند یادگیری ست. مهارت اصلی در کوچینگ، پرسیدن سوالات درست است. سؤال هایی که افراد را برای رسیدن به بینش صحیحی از موضوع هدایت می کند. مربی خوب باور دارد که پاسخ تمام مسائل در درون شما نهفته است. در کوچینگ، به افراد مستقیما آموزشی داده نمی شود؛ بلکه آنها طی پروسه جلسات خودشان به آگاهی هایی درباره خود دست می یابند.

 

چه کسانی نیاز به کوچ دارند؟

کسانی که دوست دارند تغییر کنند اما تجربه ای ندارند؛ نیاز به آموزش و مشاوره دارند. کسانی که تجربه دارند و توانایی تغییر و پیشرفت آن ها کم است؛ نیاز به انگیزه دارند. کسانی که ذوق و شوق تغییر داشته و تجربیات شکست و پیروزی هم دارند؛ می توانند با همراهی یک کوچ در مسیر درست قرار گیرند.

نظرات کاربران

محسن زمانی
عالی


مقالات مرتبط