رهبری در بحران کرونا

1402/10/24

برای همه ی کسب و کار ها روزهای خوب و بد وجود دارد. شرایط بد مانند یک شمشیر دو لبه باعث نابودی کسب و کار ها یا رشد آنها میشود. مدیریت و رهبری یک کسب و کار در زمان بحران هنر است نه در زمان ثبات اقتصادی. برای رویارویی با بحرانها در ابتدا باید با آنها آشنا باشیم. امروزه - مخصوصا با شیوع ویروس کرونا-  ما با سه نوع بحران مواجه هستیم: بحران فیزیکی، بحران های ذهنی و روانی ، بحران های مالی. در اطرافیان شاهد این هستیم که درصد کمی گرفتار این بیماری شده اند پس آنها درگیر بحران کرونا در بعد فیزیکی و جسمی هستند. اما افراد بسیاری درگیر بحران های روانی و حتی مالی  شدند. تصمیمات و واکنش و عملکرد شما  در مقابل این بحران های به وجود آمده، تصویری از شما به عنوان رهبر موفق یا ناموفق - چه در خانواده و چه در کسب و کار- را نشان میدهد.  رهبران موثر افرادی با هدف بزرگ هستند که به تیم خود در گذر از بحران ها کمک میکنند و با هم به دستاورد های بزرگ میرسند.

رهبری در بحران کرونا

رهبری

رهبر ها باید چه کنند؟

شما باید بدانید که به عنوان رهبر یک مجموعه، هر تصمیمی که بگیرید سرنوشت افراد و کسب و کار شما را عوض میکند.

وظیفه هر رهبری در ابتدا افزایش آگاهی است. شما بایستی بدانید که در هر بحرانی، فرصت های زیادی نهفته است که امکان رشد را فراهم میکند. هر چه کاری پر ریسک و خطر باشد احتمالا موفقیت بزرگتری را در پیش خواهد داشت. 

پس هر رهبری باید خطرات کسب و کار را شناسایی کرده و تهدید ها را به فرصت هایی برای رشد تبدیل کند.

جلوگیری از شکست اولیه

به طور مثال با توجه به بحران کرونا که بسیاری از کسب و کارها تعطیل یا بی اهمیت شده اند. با توجه به این نکته شما به عنوان رهبر باید از شکست کسب و کار خود جلوگیری کنید. بهتر است با خود فکر کنید که اگر قصد آغاز کسب و کار خود را داشتید کدام نیاز را در جامعه بهتر رفع می کردید؟ در چه کاری بهتر از رقیبان هستید؟ کدام یک از محصولات شما هنوز مورد تقاضاست؟

رفع مشکلات جدید جامعه 

امکان دارد که محصول و خدمات شما در دوران بحران کرونا یا بعد از آن هم موضوعیت زیادی نداشته باشد. حالا باز هم باید به این فکر کنید که با توجه به مهارت خود تان و تیمی که دارید چه مشکلات جدید و پرتقاضا که در این بحران به وجود آمده اند را میتوانید حل کنید. توانایی ها و مهارت های افراد شرکت شما میتواند فرصت های جدیدی برای کسب و کارتان به وجود آورد .

رهبری در کرونا

بررسی دوباره مشتریان هدف

در دوران یک بحران یا حتی بعد از آن بهتر است که دوباره مشتریان هدف خود را ارزیابی کنید. بررسی کنید که مشتریان هدف شما در دوران بحران با چه مشکلات جدیدی روبرو شده اند. اگر رفع مشکلات جدید آنها در راستای اهداف شرکت و توان و مهارت شما هست ، میتوانید راه حل هایی ارائه دهید که موجب رضایت و خشنودی و افزایش حس اعتماد مشتری به شماست.

مدیریت مشکلات مالی

یکی از مشکلات مشتریان در دوران بحران ها ، کمبود بودجه و مشکلات مالی است. پس بهتر است از خودتان بپرسید چطور میتوانید به مشتریان خود کمک کنید تا خرید راحت و خوشایندی داشته باشند. به عنوان مثال می توانید خرید اقساطی، پیش فروش و خرید عمده را در برنامه های فروش خود بگنجانید. با توجه به این مسائل شما میتوانید ضمن جلب اعتماد مشتریان ، محرک خرید های جذابی را ایجاد کنید.

نگاهی نو به تبلیغات و بازاریابی

جایی که رقبا شک میکنند شما حضور قوی تری پیدا کنید. نوع تبلیغات و بازاریابی در این دوران بسیار مهم است. پیام تبلیغاتی شما باید در ذهن مشتری ماندگار شود. نوع تبلیغات و بازاریتبی در این دوران بسیار مهم است .پیام و هدف شما باید مطابق با نیازشان بیان شود.

حفظ مشتریان قدیمی

نباید از مشتریان قدیمی و وفادار تان غافل شوید.به دنبال ایده و راه های خلاقانه برای فروش به آنها باشید. به دلیل اعتماد اولیه مشتریان قدیمی، حفظ آنها بسیار کم هزینه تر و راحت تر از پیدا کردن مشتریان جدید است.

بهینه سازی بهتر از نوآوری

همیشه نیاز به نوآوری نیست، شاید قبل ازآن بهتر باشد درکسب وکارتان، بهینه سازی بکنید. بیشتر اوقات کلید رشد کسب و کارها انجام یک کار جدید نیست، بلکه انجام کاری که می کنید به شکل بهتر، سریع تر، ارزان تر یا قوی تراست. در بازاریابی نوآوری کنید نه در مجصول و خدمات.

تمرکز بر خروجی های بهتر

  تمرکزتان را می دانید کجا معطوف کنید ؟خیلی مهم است که در حال حاضر کارهایتان را با شرایط کنونی وفق دهید. باید بدانید چه کارهایی را  کمتر و چه اقداماتی را بیشتر انجام دهید .روی کارهای کمتری که خروجی بهتر و بیشتری دارند متمرکز شوید. همچنین دقت  برالویتهای مشتریان می تواند فرصتها جدیدی برای شما ایجاد نماید. درزمان نیاز کنار افراد باشید تا همیشه کنارتان بمانند.

دراین موقعیت فعلی امیدی به بازگشت به دوران قبل نیست و خیلی چیزها عوض شده اند. از خود بپرسید هدف اصلی شما در گذر از این بحران چه می تواند باشد؟ با استفاده از راه حل های دیجیتال و تعاملات مجازی چطور می توانید مدل کسب و کارتان را عوض کنید؟ آیا می توانید با کمتر کردن هزینه ها، سرعت نفوذ در بازار را بیشتر نمایید؟

 

 یکی از بدترین انتخاب برای یک کارآفرین، این است که مجبور شود کسب و کارش را تعطیل کند . کارآفرینان موفق می دانند که چه زمانی باید شرکت را نگه دارند و چه زمانی رهایش کنند. شاید زمانی برسد که صرف هزینه و زمان برای نگهداشت یک کسب و کار، ضررش بیشتر از رها کردنش باشد. پس از خود بپرسید اگر الان از صفر شروع می کردید، دنبال چه چیزی می رفتید؟ کفه منافع سنگین تر است یا ضررها ؟ هرچقدر هم تصمیم گیری سخت باشد باید به خود و کسانی که به شما وابسته هستند فکر کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید . 

در زمان بحران رهبران نباید با ذهنیت منفی به قضایا نگاه کنند. همیشه و در هر زمانی فرصت وجود دارد. از خود بپرسید کجا، چه چیزی و چگونه باید  کسب و کارتان تغییر کند؟ در بحران خیلی راحت تر امکان موفقیت در رقابت وجود دارد. شما با متفاوت بودن و تمرکز به رفع مشکلات مشتریانتان از طریق روشهای جدید می توانید خیلی بهتر رشد کنید.

 باید تلاش کنید هدف شما از ارائه محصولات و خدمات در کسب و کارها ،همیشه رسیدن به نتیجه برد-برد-برد باشد،یعنی مشتریان ،جامعه و در نهایت خود شما  از آن نفع ببرید تا خیر و برکت در زندگی و کسب و کارتان جاری گردد .

آیا کسب و کار شما هم درگیر بحران هایی است؟ راه حل شما در گذر از آن چه بوده است؟ تصمیمات خودتان را در گذر از بحران کرونا را با ما در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران



مقالات مرتبط